Hauries d´instal.lar el plug-in del flash... Descarregar plug-in de Flash

Tribunes

Seguretat alimentària

Disminuir Aumentar

David Segarra

Editor cientific de Global Talent i Recerca en Acció (Talència)

La verdura no 'mola'

23 d’abril de 2010


Fotografia: My1stBambina
El portal Recerca en Acció acaba de publicar un estudi demolidor sobre la nutrició dels escolars catalans. Segons aquest informe, amb prou feina un 1% dels nens i joves menja les 35 racions setmanals recomanades de fruita i de verdura (equivalents a cinc ingestes diàries). Només un 1%! El 44% només menja una escadussera ració al dia, i un 37% ingereix de 8 a 14 racions setmanals. Tot plegat ben lluny de les recomanacions.

L’altre batalla que sembla perduda és la del peix. Un 23% dels enquestats no menja peix cap dia a la setmana. Un 55% en menja d’una a tres porcions setmanals. Per últim, només un migrat 22% dels enquestats segueix les recomanacions establertes i consumeix tres o més racions de peix per setmana.

És a dir, que tot allò que creix als horts, penja dels arbres o surt del mar no mola, no és guai ni cool. Haurem de dissenyar campanyes on en Messi o la Hanna Montana surtin per la televisió tot dient que mengen moltes pastanagues, pomes i nectarines per acompanyar els seus plats de lluç amb amanida. Però no és gens segur que els nens i els joves s’ho empassin.

Un estudi insòlit

Les dades han estat registrades pels mateixos 1.375 escolars participants, tots entre 10 i 18 anysUna de les originalitats de l'estudi és que les dades han estat registrades pels mateixos 1.375 escolars participants, tots entre 10 i 18 anys. De fet, se’ls va demanar que durant una setmana anotessin amb detall tot allò que menjaven i bevien. Les dades van ser després processades i analitzades gràcies a una iniciativa conjunta de la Fundació Alícia i de Talència. Ara, a més de publicar-ne els resultats, el portal Recerca en Acció presentarà una anàlisi detallada dels diversos aliments, que s’anirà actualitzant al llarg dels mesos d’abril i de maig. Una altra de les originalitats de l'estudi és que les escoles participants faran propostes per millorar les tan escasses ingestes de vitamines, fibra i omega 3.

Recerca en Acció publicarà aquestes propostes per veure quines idees s’empesca el nostre jovent. Les iniciatives poden ajudar d’altres escoles, pares i educadors a abordar aquest espinós problema. I, sobretot, poden ajudar els mateixos nens i joves.

Dades per llegir amb calma

L’estudi no diu només això, però. També assenyala aspectes positius, com ara el moderat consum de begudes refrescants i de pastisseria industrial (fent bona la genial definició d’Ambrose Bierce de la paraula virtut com a “determinades abstencions”). A més, la major part del nostre jovent arriba a l’escola havent esmorzat, i fa un consum prou raonable de llegums.

La pregunta interessant seria per què passa tot això. D’hipòtesis, n’hi ha moltes: “Desconeixement de les recomanacions? Incompatibilitat de les recomanacions amb els gustos alimentaris? Dificultats diverses relacionades amb el tipus de vida dominant de la nostra societat, que dificulten el compliment de les recomanacions?”, tal i com es demana l’antropòleg Jesús Contreras. Potser el proper estudi podria tractar d'esbrinar això, donat que ara ja coneixem el problema.

Una altra pregunta interessant hauria de ser: quins efectes té a mitjà i llarg termini la dimissió voluntària del consum de vitamines, fibres, carotens, àcid fòlic, omega 3? No pas bons, amb tota probabilitat.

Comentaris

       
0 comentaris
 
Global Global Global Global
RSS